menu

HISTORIA STRAŻACKIEGO ŻUKA

2017-02-21 08:47:06 (ost. akt: 2017-02-21 10:13:21)



Historia strażackiego wozu rozpoczyna się w roku 1966. Oznaczono go symbolem A14 i ta wersja była przeznaczona na eksport. Po dwóch latach rynek polski doczekał się wersji A15. Produkcja ŻUKa A 15 w starej wersji tak zwanej „smutnej” trwała jeszcze 5 lat, do roku 1973, kiedy to zmieniono całkowicie przód i wprowadzono literkę M do każdej wersji, w tym przypadku A 15 M. Nadwozie pojazdu jest podzielone na dwie odrębne części, na kabinę kierowcy i pomieszczenie strażackie. Kabina kierowcy nie różni się budową i funkcjonalnością od innych kabin. Wiadomo jednak, że przy ścianie czołowej jest zamontowana syrena, a na dachu światła migowe. W pomieszczeniu strażackim jest wyodrębniony wygodny, mający miękkie siedzenia i okna w ścianie bocznej i drzwiach, przedział dla członków załogi i przedział na sprzęt gaśniczy.
W przedziale gaśniczym jest umiejscowiona motopompa M8/8 typu P03 „Polonia” i przynależny jej sprzęt to jest smok ssawny, zbieracz, rozdzielacz, prądownice: uniwersalna, zamykana i mgłowa, przełączniki i 90 metrów węży tłocznych. Był również osprzęt przeciwpożarowy w postaci: topora strażackiego, łopaty, łomu i kilofa. Sprzęt rozmieszczano w sposób zapewniający łatwy dostęp. Pozostały sprzęt gaśniczy, jak bosak, drabina 3 przęsłowa i węże ssawne, znajdowały się na dachu samochodu. W 1977 roku zaprezentowano model żuk A 151 C, samochód pożarniczy – wersja przystosowana do zamontowania na przednim zderzaku autopompy.

Dane techniczne Żuk A151C (1985)

Typ: FSC Lublin Żuk A-151C
Silnik: S-21, benzynowy, górnozaworowy, o poj. 2,120 l i mocy 51,5 kW (70 KM) @ 4000 obr./min
Skrzynia biegów: 3+R
Układ jezdny: 4x2
Nadwozie: jednosegmentowe zamknięte
Obsada: 3 strażaków w układzie 1+1+1 (2 w kabinie kierowcy i 1 na składanym fotelu w przedziale ładunkowym)
Wymiary (długość, szerokość, wysokość): 4730/1820/2460* (mm) [*2480 z bagażnikiem dachowym]
Rozstaw osi: 2700 mm
DMC: 2550 kg
Masa własna: 1880 kg
Maks. obciążenie osi przedniej: 1100 kg
Maks. obciążenie osi tylnej: 1450 kg
Kąt natarcia/zejścia: 25°*/27° [*pozostałe modele Żuka - 44°]
Prędkość maks: 95 km/h